Stadia är Googles senaste initativ kring spelutveckling och presenterades på Game Developers Conference (GDC) 2019. Grundtanken med Stadia är att istället för att köpa en spelplattform (XBox, Playstation, PC etc.) så ska spel strömmas via dedikerad hårdvara från Googles datacenter. Det är givetvis en tuff teknisk utmaning att strömma interaktiv media som datorspel i tillräcklig upplösning och utan att användaren märker av fördröjningar. Fördelarna är dock stora, t.ex. att slutanvändaren inte behöver någon särskild hårvara och att det blir enklare för utvecklare att stödja olika platformar. Det ska till och med gå att sömlöst förflytta spelandet från en tv, till en dator till en mobil enhet, vilket demonstreras i Googles GDC presentation.

Med Stadia kan man tänka sig att strömma avancerade interaktiva 3D-modeller, visualiseringar och virtual reality applikationer till en mångfald enkla och robusta handhållna enheter som passar i industriella tillämpningar eller direkt till t.ex. en bils infotainmentsystem. Tror du att strömmande interaktiv media likt Stadia kommer vara en del i framtidens tekniska dokumentation?

Du hittar mer information om Stadia på https://stadia.dev